jak zastavit přejídání se

5 jednoduchých tipů jak zastavit přejídání se

Stává se ti často, že se přejíš? Mnoho z nás si je vědomo, že se přejídá, ale ne a neví jak z toho ven. Víš, že 2 krajíce chleba jsou akorát, ale dáš si ještě jeden, dva a později toho lituješ. Po pár minutách se dostaví pocit nepohodlí: nafouklé břicho, únava. Začínají těžké časy pro tvůj žaludek, který musí strávit to, co jsi mu tam poslal.

Tělo to množství nedokáže vstřebat. A tak každý extra „krajíc“, který sníš, znovu a znovu, den co den, vede k různým formám nemoci: tuk na břiše, problémy s pletí, vypadávání vlasů, únava, srdeční problémy, diabetes, zácpa, průjem, podvýživa a tak dál… Přejídání už nikdy víc! Dnes sdílím 5 efektivních a jednoduchých cest, jak zastavit, překonat zvyk se přejídat.

Pozn autora.: krajíc je zde jen jako příklad, je tím myšlena jakákoliv extra porce navíc mimo jednu adekvátní porci

Jak velká má být porce jídla

idealni velikost jedne porce

Ajurvéda doporučuje jíst jedno Anjali jídlo = objem spojených dlaní ve tvaru misky (dvě hrsti).To je přesné množství odpovídající tomu, kolik máš sníst.

Dnes si spousta lidí mylně myslí, že když sní „jenom“ tolik, tak bude slabý a podvyživený. Moderní věda to vyvrátila svým výzkumem ve kterém zjistila, že sní-li živý organismus o 30% kalorií méně, získá tak o 30% delší život. Jíst méně je lepší než se přejídat. Zejména v dnešní době nadbytku a sedavého životního stylu, kdy většina z nás trpí nemocemi způsobenými právě způsobem, jak se stravujeme.

#5 Sestav si jídlo vždy tak, aby na talíři bylo všech 6 chutí

Podle starých ajurvédských spisů je jídlo perfektně vyvážené a syté za podmínky, že obsahuje všech šest chutí. Konkrétně sladká, slaná, kyselá, pálivá, hořká, trpká (svíravá, stahující). Toto je základ systému talíře (thali), který jste možná jedli na cestách v Indii. Prakticky to znamená, že servírujeme 6 chutí na jednom talíři.

Jen si vzpomeň, jak ses posledně přejedl a pak jsi pořád měl chuť na něco sladkého. To se ti stává jednoduše proto, že si tvoje tělo žádá komplexní jídlo sestávající se z výše uvedených chutí.

TIP: Získej PDF 6 kroků, jak ovládnout chutě na sladké ZDARMA

sest chuti ajurveda

Udělej si malý experiment

Až si sedneš k dalšímu jídlu, vědomě si na talíř naservíruj méně jídla než obvykle a po jídle sněz lžičku medu nebo kousek jaggery cukru. Pozoruj jak se cítíš. Můžeš pozorovat dvě věci:

  1. Budeš se cítít sytý  
  2. Nebudeš se cítít unavený 

V Indii jsem si po jídle vždy dopřála poslední čapátí potřenou medem a ghí, srolovala ji jako palačinku a to mě vždy naplnilo uspokojivým pocitem. Mňam.

Spolu s hlavním jídlem si na talíř naservíruj množství o velikosti sousta česneku či cibule nebo křenu, prostě něco ostřejšího + fermentovanou zeleninu (pickles, zelí, kimči,…) nebo čatní. Ideou je dát na talíř všechny chutě najednou.

#4 Drž se metody přidávání

Podle ajurvédy zahrň k snídani ještě jogurt, podmáslí po jídle a po večeři mléko. Tohle ti může hodně pomoci udržet se dál od přejídání.

Pokud víš, že po jídle přijde ještě sklenička podmáslí, selským rozumem usoudíš, že je potřeba nechat si místo. Když víš, že před spaním můžeš vypít ještě sklenici teplého mléka s kurkumou, s radostí si necháš místo a sníš malou večeři.

Podobně můžeš přidat ovoce, či ovocnou šťávu hodinu před-snídaní, nebo zeleninový salát před obědem.

S metodou přidávání dosáhneš toho, že budeš jíst pestře, méně a budeš mít dlouho pocit sytosti.

Jez opravdové jídlo 

Podle vědeckého výzkumu nejdůležitejším faktorem, jak zabránit přejídání se, je jíst opravdové jídlo. Celé, čestvé a pěstované v souladu s přírodou.

Co to znamená? 

Střídat různé druhy ovoce, zeleniny, luštěnin, obilnin, semen, ořechů, masa a mléčných výrobků organického původu. To proto, že tělo esenciálně potřebuje živiny k tomu, aby fungovalo. Když je nedostane, mysl začne toužit po opravdových živinách a my začneme mít po jídle chuť na něco dalšího, třeba na fast food (dosaď si sám, na co dostáváš nejčastěji po jídle chuť).

cyklus prejidani se

Cyklus přejídání se 

V moment, kdy si dopřáváš fast food, chutná ti to, ale tvoje tělo se po pár minutách opět cítí nespokojeně (stále touží po těch opravdových živinách, které jsi mu pořád nedopřál) a chceš jíst ještě víc. Výsledkem je, že za chvíli dostaneš opět hlad. A stává se často, že si dáš zase (junk food) jídlo a tenhle cyklus přejídání jedeš pořád dokola..

Jak z cyklu přejídání se ven? 

Jez ovoce a zeleninu pro vitamíny a minerály. Luštěniny a mléčné výrobky pro proteiny. Ořechy a semena pro zdravé tuky. Celá zrna pro vlákninu a budeš se cítit okamžitě sytý a sníš optimální porci, kterou potřebuješ.

#3 Jedna porce stačí!

Pamatuješ si jakým stylem jsi posledně jedl, když jsi byl v all u can eat bufetu? Kolik různých druhů jídla jsi ochutnal? Kolik různých dezertů? Nevědomky ses přejídal. To proto, že sis nedal na talíř vše dopředu a stále jsi chodil doplňovat.

,,Dáš si ještě?‘‘

Je typické, že na návštěve u babičky, maminky nebo nějaké oslavě nám neustále někdo doplňuje na talíř další a další jídlo a my stále jíme a jíme, až se přejíme až už vůbec nemůžeme. Zmůžeme se jen na vzdychání.

Přestaň doplňovat svůj talíř! 

Drž se principu jedné porce. Na talíř si nakombinuj variace jídla, která dohromady tvoří komplex podle systému 6ti chutí a obsahuje potřebné složky. Sedni si tiše a soustřeď se jen na jídlo.

#2 Jez pomalu

Pravdou je, že mysl dosáhne nasycení během 15-20 min žvýkání. Pokaždé, když jsi šel na párty, nebo na večeři s rodinou, přítelem, kámošema a tak podobně, tak jsi schopen jíst po tuto dobu. Tvůj mozek za tento čas dá signál tvému tělu – stop, už jsi snědl dost. Tak teď je to na tobě, jestli sníš 3-4 krajíce během těch 15 minut. Nebo budeš jíst pomalu dva krajíce.

Jak ale jíst pomalu?

Jsou dvě možnosti:

  1. Jíst hned teplé, čerstvě uvařené jídlo
  2. Žvýkat malá sousta

Problémem je, že mnoho z nás dneska jí během toho, když s někým mluví, kouká se na TV, pracuje na laptopu, píše zprávy či scrolluje nejnovějšími feedy na mobilu. Tahle vyrušení vedou k přejídání.

Pozn.: Mimo to, pokud jíš pomalu, v tichosti, nemluvíš u toho, je téměř nulová šance, že se začneš dusit.

Denní cvičení 

Jez sám jedno jídlo jako součást praxe a budování si nového návyku proti přejídání se. Sám znamená: bez mobilu, notebooku, bez Youtubu, Netflixu atd.

Udělej si rande se svým jídlem a vnímej ho všemi smysly. Někdy si klidně pusť 20 min nahrávku uklidňující hudby, která ti pomůže jíst těch potřebných 20 min. Pokud jíš příborem, po každém soustu odlož příbor zpět na talíř, zavři oči a soustřeď se jen na sousto. Tuhé řádně žvýkej až do ztekutění, tekuté povaluj v ústech. A konečně poslední tip…

#1 Čekej na signál

Možná se ti to už stalo. Byl jsi v restauraci, ale servis za nic nestál. Objednal sis jídlo a čekal dlouho, než k němu donesou přílohu. Když přišel číšník ke stolu, v ten moment sis už nedokázal představit, že bys to měl ještě jíst. A přesto se často stává, že to do sebe nacpeš, protože je ti líto plýtvat. Co se stalo? Tvůj mozek za 20 min poslal signál, že už jsi plný.

Co dělat?

Pokud máš pochyby o tom, že bys ještě snědl to, co „číšník“ přinesl, je čas přestat a říct přejídání NE!

Rekapitulace

Tohle jsou ty nejefektivnější cesty, jak přestat a zbavit se přejídání hned s příštím jídlem:

  1. Po jídle si dej lžičku medu nebo jaggery, spolu s jídlem měj na talíři sousto česneku/cibule a sousto fermentované zeleniny či čatný, v zásadě sestavuj jídlo na základě šesti chutí
  2. Drž se metody přidávání – k snídani trochu jogurtu, po obědě podmáslí, po večeři mléko, ovoce či ovocné šťávy hodinu před snídaní, salát před obědem, udržuj svůj jídelníček rozmanitý, jez celé, čerstvé organické jídlo.
  3. Jedna porce stačí, jez pomalu, žvýkej pořádně, jez jedno jídlo denně o samotě.
  4. Tvůj mozek potřebuje 20 minut na to aby ti dal signál, že tělo je syté, počkej si na něj a když signál přijde, přestaň jíst i kdyby na talíři ještě zbylo, či obsluha ještě něco donesla.

Jakmile začneš náledovat těchto 5 tipů, už nebudeš potřebovat žádného poradce k tomu, aby ti řekl, jak a kolik toho máš sníst. Dostaneš o tom zprávu přímo od svého zdroje. A to je ideální stav. Co říkáš?

Óm Tat Sat

ओम् तत् सत्

Lucie Meera Ji
Nořím se do hlubin svého těla a učím se rozumět jazyku, kterým ke mě hovoří. Inspiruju svou cestou druhé k tomu, aby se nebáli vystoupit z řady a dovolili si být více sami sebou. Věřím, že žití v Pravdě svého Bytí, péče o duši a tělo je klíčem ke zdraví a lékem na večnou nespokojenost dostupný všem a nestojí skoro nic - pouze naši pozornost a čas.
Komentáře