Pawanmuktasan serie

Síla podceňované Pawanmuktásana série

Pawanmuktásana série je nejdůležitější skupinou cvičení jež má prokazatelný efekt na lidské tělo a mysli. Za mě, je to velice užitečná praxe pro předcházení fyzickým a mentálním poruchám, civilizačním onemocněním a super nástroj udržování si pevného zdraví – funguje perfektně jako nástroj prevence.

Pawanmuktásana série je v józe cenná pro pochopení významu ásan. Rozvíjí povědomí o pohybech těla a jemných účincích těchto pohybů, které mají na různých úrovních našeho Bytí.

Pozor. Pawanmuktásana série není jen pro praktikanty jógy, ale úplně pro každého jež má lidské tělo. I pro tebe!

V dnešní době jsme paradoxně čím dál víc a víc omezení v pohybu

Většinu času prosedíme, prostojíme či proležíme, a to jsme v prosím v časoprostoru, který je neskutečné rychlý a vyžaduje čím dál větší flexibilitu.

Čelíme obrovskému množství stresu, který většinou nejsme sto schopni zpracovat. Dostáváme se do čím dál většího napětí. Z toho životního stylu jež žijeme jsme celý nahrbení, skříplí, přidušení, odkrvení, unavený, otrávení, ucpaní, zatuhlí

Jsem toho sama poslední rok dobrým příkladem.

Pawanmuktásana série

Můžeš je praktikovat na jakékoliv úrovni: začátečník, pokročilý i profík, mladý i starý. Série neignoruj a nedbale neprováděj jen proto, že jsou na první pohled moc jednoduchý, jemný a svým způsobem pohodlný. 

V Sanskritu tuto praxi označují jako sukshma vyayma – jemné cvičení. Slovo pawan znamená vzduch či ‚prána‘; mukta znamená uvolněníásana znamená pozice.

A tedy z toho důvodu Pawanmuktásana představuje podceňovanou skupinu ásan, které mají sílu odstranit veškeré blokády bránící volnému proudění energie v těle a mysli.

Pozoruhodné, že?

Pawanmuktásana série jako první pomoc

Někdy, v důsledku špatného držení těla, narušených tělesných funkcí, psychických či emocionálních problémů nebo nevyváženého životního stylu dochází k zablokování energie. 

To má zpočátku za následek ztuhlost, svalové napětí, nedostatečné prokrvení a drobné funkční defekty

Tyto blokády se však po čase stanou chronickými. Končetina, kloub nebo fyzický orgán může selhat, selže nebo onemocní. 

Pravidelné cvičení Pawanmuktásana série odstraňuje energetické blokády z těla a zabraňuje vzniku nových. Tímto způsobem podporuje celkové zdraví, reguluje a stabilizuje tok energie v těle. 

Aspekt těla a mysli

Většina moderních nemocí má psychosomatický charakter. Léčba těchto onemocnění pomocí léků je pouze symptomatická a nedotýká se kořenů nemoci. 

To, už všichni asi víme. Ale, málo kdo ví, že…

Pawanmuktásana série, provádíš-li je správně, tzn. v nesoutěživé a uvolněné atmosféře, nejen uvolňují svaly tvého těla, ale tyto relaxační impulsy putují zpět do tvého mozku a uvolňují i tvou mysl.

Sychronizace dechu s pohybem

Integrací dechové synchronizace s pohybem a uvědomění si toho, co právě teď dělám se aktivuje pozornost (schopnost mysli) a mysl pak nemá tendence bloudit v napětí a stresu, mlejt nesmysly a plodit negativní myšlenky, co by kdy atd.

Povaha sérií je tedy spíše duševní než fyzická, ale tomu uvěříš spíš až si to na vlastní tělo zkusíš.

Pawanmuktásana série uvolňují mysl a nervovou soustavu

Pokud ásany provádíš správně, uvolňují tvou mysl, vyladí autonomní nervy, hormonální funkce a činnost vnitřních orgánů. Pravorucí lidé obecně zjistí, že tyto ásany se snadno učí s vedením pravé strany. Poté bys je měl provádět levou stranou, aby se vyvážily účinky navyklých vzorců chování.

3 druhy pawanmuktásana sérií

Pawanmuktasana je rozdělená do tří skupin:

1 Antirevmatická

Tato skupina ásan, se zabývá uvolněním napětí z kloubů těla. Je vynikající pro osoby oslabené revmatismem, artritidou, vysokým krevním tlakem, srdečními problémy nebo jinými nemocemi, kde se nedoporučuje intenzivní fyzické cvičení.

Zvláště užitečné pro odstranění energetických blokád v kloubech fyzického těla a zlepšení koordinace, sebeuvědomění a sebevědomí

Z vlastní praxe dodám, že série 1 rozpohybuje tzv. zatuhlost a napětí z těla.

Blahodárně působí na vnitřní orgány, obnovuje signály nervových zakončení, která máme často oslabená sedavou prací a z čučení do obrazovek. Dochází k prokrvení a zlepšení funkčnosti, vše se v těle krásně probouzí k životu.

Praxe Pawanmuktásana série 1 je pro tebe ideální máš-li sedavé/stojící zaměstnání či podnikání.

pawanmuktasana serie 1

2 Trávicí/břišní

Tato skupina ásan se zabývá především posílením trávicího systému.

Je vynikající pokud tě trápí zažívací potíže, zácpa, kyselost, nadměré větry a plynatost, nechutenství, cukrovka, poruchi mužského nebo ženského reprodukčního systému a křečové žíly. Také odstraňuje energetické blokády v břišní oblasti.

Praxe Pawanmuktásana série 2 je pro tebe ideální, pokud máš sedavé/stojící zaměstnání či podnikání.

Video Pawanmuktásana série 1 a 2 pohromadě 🙂 doporučuju cvičit každý den po dobu min. 3 měsíců.

3 Shakti bandha

Tato skupina ásan se zabývá zlepšením toku energie v těle a rozbitím neuro-muskulárních uzlů. Také odstraňuje energetické blokády v páteři, aktivuje plíce a srdce a zlepšuje endokrinní funkce.

Série je užitečná pro osoby se sníženou vitalitou a ztuhlými zády a je zvláště užitečná při menstruačních problémech a tonizaci pánevních orgánů a svalů.

Můžeš praktikovat po těhotenství pro opětovné posílení ochablých svalů.

Se sérií Shakti bandha lze začít ihned, pokud převládá dobré zdraví a kondice.

Poznámka: Jak provádět jednotlivé série včetně zapojení dechu najdeš v knize Asana Pranayama Mudra Bandha od Swami Satyananda Saraswati

Všechny tři série se dohromady vzájemně doplňují

Stimulují a podporují volný tok energie tělem. Praktikantům doporučuji zdokonalit každou skupinu před pokusem o hlavní ásany včetně Pozdravu Slunci a Měsíci.

Každodenní cvičení Pawanmuktásana série části 1,2 a 3 po dobu 3 měsíců přináší hlubokou relaxaci a aktivaci celé psycho fyziologické struktury těla, která je nezbytná pro cvičení pokročilých technik. Ásana série prováděj v uvedeném pořadí.

Pokročilé jógové ásany jsou často fyzicky náročné a mají silný vliv na tělo i mysl. Respektuj to a správně připrav své tělo i mysl! Bezprdele.

Kurzy jógy

Například v Biháru na 3 měsíčním kurzu jógy se cvičí jen toto a maximálně jednoduché předklony. Dokud neovládneš své tělo na určité úrovni, dál tě nepustí – ani na pozdrav Slunce.

To se ovšem na kurzu učitele jógy v Indii i ČR nenosí, a ani za měsíc stihnout nedá, co ti budu povídat.

Nicméně ty kurzy sami o sobě špatný nejsou, je spíš potřeba být si vědom této skutečnosti. A právě Pawanmuktásana série je velmi vhodná jako příprava na zmíněný kurz :-). Pomůže ti vyvarovat se přetažení a zranění, ke kterým docela často dochází, ty bloky na tom nesou svůj podíl…

Znáš pawanmuktásan série? Praktikuješ je? Víš o někom komu by pomohli?

Sdílej článek dál na sociálních sítích. Děkuji.

Kdyby ti cokoliv nebylo jasné či jsi se chtěl na něco zeptat napiš mi: lucie@navodkpouziti.cz

Lucie Meera Ji
Nořím se do hlubin svého těla a učím se rozumět jazyku, kterým ke mě hovoří. Inspiruju svou cestou druhé k tomu, aby se nebáli vystoupit z řady a dovolili si být více sami sebou. Věřím, že žití v Pravdě svého Bytí, péče o duši a tělo je klíčem ke zdraví a lékem na večnou nespokojenost dostupný všem a nestojí skoro nic - pouze naši pozornost a čas.
Komentáře